Avui us parlem d’un projecte de col·laboració amb la Universitat de Girona que ja està plenament consolidat. Es tracta d’una proposta que ens va arribar a finals del 2019 des de la Facultat d’Educació i Psicologia de la UdG i que preveia la participació de dues persones usuàries de la Fundació Ramon Noguera a l’assignatura “Expertesa i transformació social” del Grau en Educació Social.
En aquell moment, des de la fundació ho vam valorar molt positivament ja que es tractava de donar una oportunitat d’accés a la universitat a persones que difícilment la tindrien i, alhora, estava alineat amb el nostre objectiu de treballar per la inclusió social.
Efectivament, les experiències han estat molt positives i, per aquest motiu, ja és el tercer any que té lloc aquesta col·laboració. Enguany, els participants a l’assignatura són dos usuaris del servei de Teràpia Ocupacional de la fundació: en Màrius Gironès i en Joan Pujolar, aquest últim repeteix l’experiència.
En Màrius i en Joan assisteixen a l’assignatura un cop per setmana, els dimecres a la tarda, durant tot el segon semestre a la Facultat d’Educació i Psicologia ubicada al Barri Vell de Girona.
L’assignatura pretén ser un espai d’anàlisi, reflexió i creació compartida per a estudiants de 3er i 4rt del Grau d’Educació Social i persones usuàries de diferents serveis on treballen els educadors socials.
Els objectius de l’assignatura són:
· Donar valor a les experiències personals en tant que font d’aprenentatge i fonamentació de propostes de millora de les accions socioeducatives.
· Analitzar l’acció socioeducativa, tenint en compte les visions i experiències de les persones usuàries de serveis i expertes per la seva experiència.
· Aprendre estratègies potenciadores de la participació de les persones usuàries de projectes i serveis en el disseny, implementació i avaluació de programes, projectes i accions socioeducatives.
Les sessions es realitzen a partir de metodologies actives que potencien la participació de tots els assistents, com ara grups de treball mixtes (estudiants de grau d’educació social i usuaris de la Fundació Ramon Noguera). El sistema d’avaluació dels participants de la nostra entitat se centra en el compromís d’assistència durant tota l’assignatura i la realització de les activitats proposades.
El Vicerectorat de Territori i Compromís Social han assumit el cost de les matrícules dels estudiants visitants i, el fet de ser alumnes de la UdG, els dóna accés a disposar d’un correu electrònic acadèmic per accedir al moodle i a tota la documentació de l’assignatura. També poden gaudir dels beneficis com a estudiants de la comunitat universitària.
Des de la Fundació Ramon Noguera estem molt agraïts per l’oportunitat que tenen enguany en Màrius i en Joan, i per totes les persones que ja hi han passat.