en Sergi, participant del projecte

Cap a la Universitat, una experiència d'inclusió educativa

02-09-2020

A la Fundació Ramon Noguera treballem contínuament en la recerca d’oportunitats amb l’objectiu d’esdevenir un referent en innovació social i de trobar noves vies per portar a terme projectes que aportin valor i coneixement a l’organització. En aquest cas, us volem explicar una experiència d'inclusió a la Universitat de dos dels nostres usuaris.

El projecte

Ester Triadó, directora de STO i Llars-Residència, i Yolanda Garcia, tècnica de l’Àrea Psicològica

Des de la Facultat d’Educació i Psicologia de la Universitat de Girona ens van proposar la participació de dues persones usuàries de la Fundació Ramon Noguera a l’assignatura “Expertesa i transformació social” del Grau en Educació Social. Des de la fundació ho vam valorar molt positivament ja que es tractava de donar una oportunitat d’accés a la Universitat a persones que difícilment la tindrien i, alhora, està alineat amb el nostre objectiu de treballar per la inclusió social. Hi van participar la Sílvia Soto, treballadora CET, i en Sergi Asensio, usuari del centre d’atenció diürna.

Aquesta assignatura pretenia ser un espai d’anàlisi, reflexió i creació compartida per a estudiants de 3er i 4rt del Grau d’Educació Social i persones usuàries de diferents serveis on treballen els educadors socials.
Els objectius de l’assignatura eren:

· Donar valor a les experiències personals en tant que font d’aprenentatge i fonamentació de propostes de millora de les accions socioeducatives.
· Analitzar l’acció socioeducativa, tenint en compte les visions i experiències de les persones usuàries de serveis i expertes per la seva experiència.
· Aprendre estratègies potenciadores de la participació de les persones usuàries de projectes i serveis en el disseny, implementació i avaluació de programes, projectes i accions socioeducatives.

Les sessions es van realitzar a partir de metodologies actives que potenciaven la participació de totes les persones participants. Es van crear grups de treball mixtes (estudiants de grau d’educació social i usuaris de la Fundació Ramon Noguera). El sistema d’avaluació dels participants de la nostra entitat es va centrar molt en el compromís d’assistència durant tota l’assignatura i la realització de les activitats proposades.

El Vicerectorat de Territori i Compromís Social va assumir el cost de les matrícules dels estudiants visitants i el fet de ser alumnes de la UdG els hi va donar dret a disposar d’un correu electrònic acadèmic per accedir al moodle i a tota la documentació de l’assignatura. Això va facilitar poder continuar mantenint el contacte durant el confinament per la pandèmia de la Covid-19, ja que van fer tutories de seguiment tant amb les professores tutores com amb els companys d’assignatura via connexió virtual. També van poder gaudir dels beneficis com a estudiants de la comunitat universitària.

Maria Pallissera i Anna Planas, professores de la Universitat de Girona

Ha estat una gran experiència d’aprenentatge compartit entre quinze estudiants del grau d’Educació Social i onze persones sense experiència universitària però expertes en temes socials com a usuàries de diferents serveis.

Hem treballat temes com les relacions de poder en les organitzacions socials, i hem analitzat les dificultats que es troben les persones usuàries per participar en les organitzacions.

Per a les professores de l’assignatura ha estat tot un repte planificar-la; hem hagut d’evitar les classes magistrals i organitzar activitats accessibles que afavorissin la participació de tothom i des de processos col·laboratius.

Malgrat que la Covid-19 ens ha obligat a fer la meitat de les sessions des de videoconferències, els estudiants del grau han valorat molt positivament els aprenentatges personals i professionals desenvolupats en l’assignatura: trencar prejudicis i estereotips sobre usuaris, valorar les seves opinions i coneixements i entendre la necessitat d’adoptar posicionaments professionals que busquin l’autodeterminació de les persones.

Els participants

Silvia Soto, treballadora de la Bugaderia del CET i usuària del servei de Suport a l’Activitat Professional

Cuando me lo propusieron no me veía en la universidad como estudiante, porque yo creía que no tenía la capacidad de estar al mismo nivel que los estudiantes que están haciendo esa carrera.

Una vez empezado el curso, me veía rara en la clase y tenía mucha vergüenza, pero poco a poco me fui abriendo y hablaba con algunos compañeros de la clase. El tiempo que estuve yendo a la universidad me gustó mucho aunque en las clases me costaba opinar a la hora de hablar cuando estábamos debatiendo alguna actividad. Cuando vino el virus del Covid-19 y no pudimos ir a clase, me puse un poco triste porque me gustaba ir a la universidad.

Una vez en casa, desde la universidad me enviaban por correo los deberes que teníamos que hacer en grupo, pero para mí era muy complicado hacer esos trabajos sola. Les pedí a mis compañeras de grupo que me explicaran lo que tenía que hacer y, si no entendía algo, me lo volvían a explicar. Estoy muy orgullosa de lo que estoy logrando.

Sergi Asensio, usuari dels serveis de Teràpia Ocupacional i d’Acolliment Residencial

Em vaig apuntar aquest curs per tal de conèixer i fer una cosa nova, que és anar a la universitat, ja que tenia curiositat i volia viure’n l’experiència. Els dies que vaig anar a classe em va agradar assistir-hi, vaig conèixer els meus companys i professores.

Al llarg d’aquestes setmanes he après que cadascú pot tenir els seus propis valors, drets i decisions i que cadascun d’ells són respectables. També l’experiència de conèixer persones d’altres recursos i saber fets i experiències de la seva vida. Crec que de les dues professores que impartien les classes, he rebut una bona formació, que espero poder aplicar o compartir.

Al llarg de les setmanes de confinament he fet treballs de grup, amb cinc companyes, m’he sentit recolzat per elles a l’hora de fer la feina, crec que hi ha hagut cohesió de grup i m’he sentit com un més. En relació amb els companys usuaris, he tingut un bon tracte, ja que sóc una persona sociable i no em costa parlar-hi o establir-hi relació, en guardaré un bon record.

Ha sigut una experiència positiva, enriquidora personalment, que m’ha aportat coneixements i el fet de ser constant en el meu compromís amb l’assignatura. Si hi hagués ocasió, m’agradaria poder repetir l’experiència.

    

 

 

Entrades relacionades: