Infants en confinament. Consells generals de l'equip del CDIAP

31-03-2020

MANTENIR UNA ESTRUCTURA I RUTINES:

Hem d’incorporar els nens a la planificació, fent uns rètols visuals que siguin accessibles per a ells i que puguin consultar.

Cal mantenir els diferents espais amb ordre.

1.       Establir una hora definida per despertar‐nos i mantenir‐la a diari. Es fonamental per mantenir una adequada organització i percepció de l'espai‐temps. 

2.       Començar el matí amb un esmorzar saludable i realitzar algunes activitats en família que inclouen moviment per activar‐se d’una forma positiva. L’alimentació i l’activitat física permet millorar l’estat d’ànim i evitar les tendències sedentaristes que apareixen en aquestes situacions.

3.       Mantenir uns hàbits del son estables tant en horari com en duració. Amb menys activitat física, és probable que costi més dormir. És important que pel matí ens vestim i a la nit tornem a posar‐nos el pijama.

4.       Aprofitar per treballar els hàbits d’autonomia que més els estan costant d’adquirir als vostres fills, de manera regular i constant. Penseu que ara tenim tot el temps.

5.       Crear un Planning d’activitats diàries per a tota la família i una distribució de tasques per a cada membre en funció de les seves possibilitats de col∙laboració per ajudar a que tota la família tingui objectius clars i activitats en comú.

6.       Mantenir l’activitat educativa organitzada seguint les recomanacions de les autoritats educatives. S’estan implementant mesures d’educació a casa a través de diferents entitats oficials gràcies a les noves tecnologies. És important evitar que aquest confinament repercuteix negativament en l’aprenentatge dels infants.

 

JOCS I ESTONES D’OCI:

1.       Assignar períodes del dia a desenvolupar activitats d’oci i diversió escollides pels fills e implicar‐se en elles. D’aquesta forma es potencia la diversió i la desconnexió de les obligacions

2.       Desenvolupar  activitats i jocs que permetin als nens alliberar energia tot i  no poder sortir de casa. 

3.       Molts infants amb dificultat en el seu desenvolupament tenen gustos molt definits i els pot resultar entretingut fer maratons de les seves activitats preferides: veure pel∙lícules, series o documentals, concursos de muntatge de lego, campionats de jocs on line, tot això sempre amb moderació.  

4.       Que juguin lliurament per crear, imaginar, moure’s, saltar o córrer, malgrat puguin molestar als veïns, i en definitiva, perquè siguin amos del seu propi temps i jocs. El joc lliure fomenta «habilitats mentals tan importants com la creativitat, l’autocontrol, la flexibilitat mental i l’autonomia, així es que s’ha de deixar de costat la sensació de que els nens esta perdent el temps, o que estan en mans dels adults estimulant‐los tot el temps.

5.       Mirar contes i explicar‐los‐hi o que ells expliquin el que veuen. 

6.       Controlar l’ús continuat de dispositius electrònics; limitar als nens, en la mesura del possible, l’ús de les pantalles (videojocs, tablets o telèfons mòbils). 

 

ASPECTES EMOCIONALS:

1.       Cohesió familiar: realitzar activitats junts, conversar, exposar idees, opinions, explicar històries en grup o parlar d’històries de la família. És el moment de parlar amb els nostres fills, de mirar àlbums de fotos, recordar tradicions i compartir vivències. Explicar històries de quan les mares i els pares eren petits desperta interès als nens, ja que no estan acostumats a pensar que els seus pares van ser nens.

2.       Evitar transmetre als infants una sensació de pànic o ansietat en relació al coronavirus. És necessari estar informat, però convé evitar que el coronavirus sigui l’únic tema del què es parli amb família. En especial, els infants més petits tindran dificultat per comprendre la informació al respecte del coronavirus, per la seva dificultat per a comprendre conceptes abstractes. Hem de limitar el nostre propi ús i consum d’informació per tenir més espai mental, més tranquil∙litat i més claredat emocional per passaar aquests dies en companyia dels nens.

3.       Conversar amb els nens per conèixer el seu coneixements i percepció de la situació de primera mà. No solen parlar de les coses que els preocupen i moltes vegades treuen conclusions equivocades del que viuen al seu voltant.

4.       Les eines tecnològiques actuals també poden ser d’ajuda. Hi ha dispositius virtuals que permeten desenvolupar activitats de relaxació i inclús mindfullness que en situacions com aquesta, poden ser d’ajuda.

 

Entrades relacionades: