Inclusió i atenció especialitzada a l'escola bressol El Carrilet

09-09-2024

Inclusió i atenció especialitzada a l'escola bressol El Carrilet

Des de fa sis anys, l’escola bressol El Carrilet de Salt acull una iniciativa impulsada pel nostre CDIAP. Aquest projecte innovador ofereix atenció especialitzada a infants amb pluridiscapacitats, integrant-los dins l’entorn inclusiu d’una escola bressol ordinària. L’objectiu és garantir que aquests infants rebin l’atenció que necessiten en un entorn que afavoreix el seu desenvolupament global i la socialització.

De dilluns a divendres, els infants reben una atenció individualitzada en un entorn completament adaptat a les seves necessitats. L’aula està equipada amb materials específics i joguines dissenyades per estimular els seus sentits, la motricitat i les habilitats cognitives. Aquest espai no només contribueix al creixement personal dels infants, sinó que també facilita la convivència amb altres alumnes de l’escola bressol, promovent la socialització, la comunicació i el respecte per la diversitat.

Per desenvolupar aquest projecte, el CDIAP de Salt compta amb la col·laboració de l’equip de Suport a la Cronicitat Complexa i Atenció Pal·liativa Pediàtrica (ESCCAPP-GI) de l’Hospital Trueta de Girona. Aquest treball conjunt assegura una atenció multidisciplinària i integral, posant l’accent en el benestar i la qualitat de vida dels infants i les seves famílies.

Ara, hem entrevistat l’equip per conèixer millor la seva tasca i punts de vista:

1. Quan fa que col·laboreu amb el projecte?

Ara fa aproximadament uns tres anys vam començar a col·laborar-hi arrel de que algun dels nostres pacients anava a l’aula.

2. Quina és la vostra funció dins el servei d’atenció especialitzada a El Carrilet?

A El Carrilet desenvolupem dues tasques principals. Una és l’atenció directa als infants amb pluridiscapacitat i l’altra l’orientació a l’equip en matèria d’alimentació, nutrició o maneig dels diferents dispositius de cada infant.

3. Quina es la vostra opinió sobre el servei?

És un servei molt complet, molt integral. Permet que els infants tinguin un seguiment de fisioteràpia, logopeda o psicopedagogues... que no només acompanyen a l’infant si no també a la família.

4. Quin és el principal benefici del projecte?

L’atenció integral, sens dubte. Des de l’equip busquem aquest homòleg, perquè amb els pacients que portem intentem també donar aquest suport integral en tots els àmbits.

5. Com coordineu la feina amb els professionals del CDIAP i de l’aula?

Normalment ens coordinem amb la fisioterapeuta o la logopeda del CDIAP, si elles porten el seguiment directe des del centre. Si son nens que estan a l’aula, fem una o dues reunions anuals amb l’equip directiu i les professionals que treballen amb l’infant per compartir dubtes i fer-ne un seguiment.

6. Quins son els reptes principals amb els que us trobeu?

El repte principal és poder oferir aquest servei a més infants, que ara no poden accedir-hi per raons de transport. Fer extensiu el servei a pacients d’altres municipis de l’àrea sanitària.

7. Com enfocaríeu el futur per a millorar aquest servei?

Ens agradaria que hi hagués un transport públic per tal de que aquests infants puguin accedir al servei. La nostra voluntat és que l’aula pugui arribar més enllà de la delimitació de Girona.

El projecte és un exemple de com l’educació inclusiva pot esdevenir una realitat efectiva quan es combina amb una atenció especialitzada i personalitzada. Amb la col·laboració d’equips professionals com l’ESCCAPP-GI, aquest servei no només millora la qualitat de vida dels infants, sinó que també contribueix a crear una societat més inclusiva i respectuosa amb la diversitat.

Tot i els reptes que encara queden per superar, el futur d’aquest projecte és prometedor, i seguirem treballant per ampliar-ne l’abast i l'impacte positiu.

/ /

Entrades relacionades: