L’augment en el consum de pantalles està directament relacionat en el retard en el desenvolupament dels infants.
El CDIAP del Gironès de la Fundació Ramon Noguera ha participat amb altres 5 CDIAPs i l’equip ERIDIQV de la Universitat de Girona, amb una recerca sobre l’efecte de les pantalles en el Desenvolupament Infantil.
L’interès que ens va portar a realitzar aquesta recerca, partia de l’augment en els darrers anys, de les consultes en els CDIAPs per retard de llenguatge i parla, i dificultats en la relació i interacció.
Arrel de l’increment de l’ús de pantalles en les famílies, les professionals dels CDIAPs promotores de l’estudi, es van plantejar dues hipòtesis;
- Un major consum de pantalles dels infants atesos en el CDIAP, estava relacionat amb un major retard en el desenvolupament de les àrees socials i del llenguatge.
- El consum de pantalles dels progenitors, estava relacionat amb el consum de pantalles dels infants.
La mostra de l’estudi estava formada per 164 infants, d’entre 16 i 48 mesos, atesos als CDIAPs participants: Gironès FRN, Integra Garrotxa, Baix Empordà, Osona i Pla de l’Estany.
Les famílies van respondre a dos qüestionaris: un sobre la dinàmica familiar i els hàbits de consum de pantalles, on es recollia informació sobre el consum de pantalles dels infants i els seus progenitors, incloent-hi el moment del dia i el motiu d’ús, i un inventari del comportament, Child Behavior Checklist, (CBCL), per a l’avalució de la conducta que presentaven els menors. També es recolliren dades sobre les activitats diàries dels infants (com el joc o la lectura de contes) i dades sociodemogràfiques de la família (nivell d’estudis, professió, etc.).
Les professionals dels CDIAPs, van administrar un test de Desenvolupament Infantil, BDI (Battelle Developmental Inventory, Newborg et al., 2011).
D’aquest estudi, es conclou que hi ha un efecte entre més hores de consum de pantalles en la primera infància i major retard en el desenvolupament psicomotor (desenvolupament del llenguatge, dificultats socials i problemes de conducta). Els resultats també apunten que el context i la manera en què s’ofereixen les pantalles influeixen significativament en la salut emocional dels infants.
Pel que fa a la conducta, també s’ha observat una correlació entre més hores de consum de pantalles i una major puntació en les escales de comportament d’ansietat, reactivitat emocional, retraïment social, dificultats en el desenvolupament de les habilitats socials i el comportament oposicionista desafiant.
A major consum de pantalles per part de la família, augmenta l’ús dels infants pel que fa a la televisió. El 90% dels infants miren la televisió, mentre que un 58% estan en contacte amb el mòbil i un 35% amb la tauleta, sense observar diferències per gènere.
En relació amb el motiu que tenen els pares a l’hora de deixar la pantalla als seus fills, s’observa que en el cas dels infants de 2 a 4 anys, és significativament més freqüent deixar-la quan ho demanen (43,2%) i per divertir-se (34,1%). Pel que fa al grup d’infants d’entre 1,5 i 2 anys se’ls hi ofereix més per tranquil·litzar-se (51,6%), perquè mengin (38,7%), perquè no molestin (19,4%) i perquè s’adormin (6,5%), malgrat les diferències no són estadísticament significatives.
Un altre resultat rellevant és que a més moments del dia usant les pantalles augmenten la conducta agressiva en l’infant. Els moments del dia, en què els infants utilitzen més les pantalles són a casa per jugar i per menjar (entorn el 40% i el 50%), i en menor porcentatge, per anar a dormir (20%). De forma més significativa es deixen més les pantalles per jugar a casa, a la franja de 2 a 4 anys, en comparació als infants menors de 2 anys.
Només un 2,6% dels infants de la mostra, no tenen contacte amb les pantalles, i un 2% realitza un consum excessiu.
El nivell educatiu dels progenitors pot esdevenir un factor de protecció enfront de les pantalles. Els infants amb progenitors d’estudis superiors, presenten menor prevalença de puntuacions clíniques, tant pel que fa al desenvolupament com al comportament.
Els resultats obtinguts permeten destacar unes recomanacions i aspectes a tenir en compte en el nostre treball clínic en el CDIAP:
- Evitar l’exposició a les pantalles dels infants de 0-3 anys, atès l’impacte que pot tenir en el seu desenvolupament en les primeres etapes de la vida, en línia amb les recomanacions internacionals.
- S’alerta de l’impacte de les pantalles en el desenvolupament del llenguatge i la conducta dels infants menors de 4 anys.
- Les pantalles no són joguines i cal potenciar el joc lliure, de rol i tranquil, així com les interaccions cara a cara amb els progenitors.